E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Patients with SARS-CoV-2 infection and: 1. age ≥ 18 years and ≤ 75 years 2. SARS-CoV-2 infection confirmed by PCR (BAL, sputum, nasal and/or pharyngeal swap) 3. severe disease defined by at least one of the following: a. respiratory rate ≥ 30 breaths / minute under ambient air b. requirement of any type of ventilation support c. needs ICU treatment
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Patienten mit SARS-CoV-2-Infektion und: 1. Alter ≥ 18 und ≤ 75 Jahre 2. SARS-CoV-2-Infektion bestätigt durch PCR (BAL, Sputum, Nasen-/Rachenabstrich) 3. schwere Erkrankung definiert durch eines der folgenden Kriterien: a. Atemfrequenz ≥ 30/Minute unter Umgebungsluft b. Notwendigkeit jeglicher Beatmungsunterstützung c. Notwendigkeit intensivmedizinischer Betreuung
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
COVID-19 can cause pneumonias, which in severe cases can require automated assisted ventilation. In this context potentially fatal multiorgan dysfunction and circulatory failure may occur as well. |
COVID-19 kann Lungenentzündungen auslösen. In schweren Fällen ist eine maschinelle Beatmung erforderlich. Es können auch potentiell tödliches Kreislaufversagen und Multiorganversagen auftreten. |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Virus Diseases [C02] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.1 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10047475 |
E.1.2 | Term | Viral pneumonia, unspecified |
E.1.2 | System Organ Class | 100000004862 |
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E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 23.0 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10070267 |
E.1.2 | Term | SARS virus test positive |
E.1.2 | System Organ Class | 100000004848 |
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E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.0 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10021433 |
E.1.2 | Term | Immunization |
E.1.2 | System Organ Class | 100000004865 |
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E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 21.1 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10054540 |
E.1.2 | Term | Passive immunization |
E.1.2 | System Organ Class | 100000004865 |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To improve survival
AND
remove criteria of severe COVID-19 (CoV-2 infection) within 21 days after randomization |
Verlängerung des Überlebens
UND
Wegfallen der Kriterien für eine schwere COVID-19-Erkrankung (CoV-2-Infektion) innerhalb von 21 Tagen nach Randomisierung |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
- Time to clinical improvement on WHO R&D Blueprint seven-category ordinal scale by 2 - Adverse events - Case fatality rate on days 21, 35 and 60 - Length of hospital stay - Length of ICU stay - Duration of ventilation Support / ECMO - Time until negative SARS-CoV-2 PCR - Predictive value of comorbidities and inflammation markers - Feasibility of collection of plasma units - Kinetics of anti-SARS-CoV-2 antibodies in plasma of patients = plasma donors who recovered from a SARS-CoV-2 infection - Titer of anti-SARS-CoV-2 in transfused plasma units - Impact of donor characteristics on anti-SARS-CoV-2 humoral response - Course of anti-SARS-CoV-2 titer in patients - Effect of timing of plasma transfusions on outcome
Objectives relating to the extended observational phase can be found within the most current protocol version. |
- Dauer bis zur klinischen Verbesserung auf siebenstufiger WHO R&D Blueprint-Skala um 2 - Unerwünschte Wirkungen - Todesfallraten an den Tagen 21, 35 und 60 - Dauer des Krankenhausaufenthaltes - Dauer des Aufenthaltes auf Intensivstation - Dauer der apparativen Beatmung / ECMO - Zeitdauer bis SARS-CoV-2-PCR negativ - Prädiktiver Wert von Begleiterkrankungen und Entzündungsparametern - Verfügbarkeit der notwendigen Plasmapräparate - Kinetik von Anti-SARS-CoV-Antikörpern im Plasma von Patienten = Plasmaspender, die von einer SARS-CoV-2-Infektion genesen sind - Anti-SARS-CoV-2-Antikörpertiter in transfundierten Plasmapräparaten - Einfluss von Spendercharakteristika auf die humorale Anti-SARS-CoV-2-Antwort - Verlauf der anti-SARS-CoV-2-Antikörpertiter in Patienten - Einfluss des Zeitpunkts der Plasmatransfusionen auf den Krankheitsverlauf
Die Ziele für die erweiterte Beobachtungsphase sind in der aktuellen Version des Prüfplans enthalten.
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
Patients with SARS-CoV-2 infection and: 1. age ≥ 18 years and ≤ 75 years 2. SARS-CoV-2 infection confirmed by PCR (BAL, sputum, nasal and/or pharyngeal swap) 3. severe disease defined by at least one of the following: a. respiratory rate ≥ 30 breaths / minute under ambient air b. requirement of any type of ventilation support c. needs ICU Treatment 4. Written informed consent by patient or legally authorized representative
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Patienten mit SARS-CoV-2-Infektion und: 1. Alter ≥ 18 und ≤ 75 Jahre 2. SARS-CoV-2-Infektion bestätigt durch PCR (BAL, Sputum, Nasen-/Rachenabstrich) 3. schwere Erkrankung definiert durch eines der folgenden Kriterien: a. Atemfrequenz ≥ 30/Minute unter Umgebungsluft b. Notwendigkeit jeglicher Beatmungsunterstützung c. Notwendigkeit intensivmedizinischer Betreuung 4. Aufklärung und vom Patienten oder einem gesetzlichen Vertreter unterschriebene Einverständniserklärung |
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E.4 | Principal exclusion criteria |
1. Accompanying diseases other than COVID-19 with an expected survival time of less than 12 months 2. In the opinion of the clinical team, progression to death is imminent and inevitable within the next 48 hours, irrespective of the provision of treatment 3. Interval > 72 hours since start of ventilation support 4. Not considered eligible for extracorporeal oxygenation support (even in case of severe ARDS according to Berlin classification with Horovitz-Index < 100 mg Hg) 5. Chronic obstructive lung disease (COPD), stage 4 6. Lung fibrosis with UIP pattern in CT and severe emphysema 7. Chronic heart failure NYHA ≥ 3 and/or pre-existing reduction of left ventricular ejection fraction to ≤ 30% 8. Cardiovascular failure requiring ≥ 0.5 µg/kg/min noradrenaline (or equivalent) or requiring more than two types of vasopressor medication 9. Liver cirrhosis Child C 10. Liver failure: Bilirubin > 5 x ULN and elevation of ALT or AST (> 10 x ULN) 11. Any history of adverse reactions to plasma proteins 12. Known deficiency of immunoglobulin A 13. Pregnancy 14. Breastfeeding women 15. Volume overload until sufficiently treated 16. Pulmonary edema 17. Participation in another clinical trial for treatment of COVID-19
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1. Begleiterkrankungen neben COVID-19 mit einer Lebenserwartung < 12 Monaten 2. Behandlungsunabhängige, infauste Prognose innerhalb der nächsten 48 Stunden 3. Zeitintervall > 72 Stunden seit Beginn der maschinellen Beatmung 4. Nicht geeignet für ECMO 5. COPD Stadium 4 6. Lungenfibrose und schweres Emphysem 7. Chronische Herzinsuffizienz (NYHA ≥ 3) und/oder vorbestehende Reduktion der linksventrikulären Ejektionsfraktion ≤ 30% 8. Herzkreislaufversagen mit Bedarf von ≥ 0.5 µg/kg/min Noradrenalin (oder Äquivalent) oder Bedarf von mehr als 2 vasopressorisch aktiven Substanzen 9. Leberzirrhose Child C 10. Leberversagen: Erhöhung des Bilirubins (> 5 x oberer Normwert) und Erhöhung der ALT oder der AST (> 10 x oberer Normwert) 11. Anamnestisch unerwünschte Arzneimittelwirkungen gegenüber Plasmaproteinen 12. Bekannte Immunoglobulin A-Defizienz 13. Schwangerschaft 14. Stillzeit 15. Volumenüberladung 16. Lungenödem 17. Teilnahme an einer anderen Studie zur Behandlung von COVID-19
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Composite endpoint of:
- Survival
AND
- no longer fulfilling criteria of severe COVID-19 within 21 days after randomization
All criteria must be met in order to fulfill the primary endpoint.
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Kombinierter Endpunkt bestehend aus:
- Überleben
UND
- Wegfallen der Kriterien für eine schwere COVID-19-Erkrankung (CoV-2-Infektion) innerhalb von 21 Tagen nach Randomisierung
Beide Kriterien müssen gegeben sein, um den kombinierten primären Endpunkt zu erfüllen. |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Treatment group: Day 21
Control group: Days 14 and 21 |
Behandlungsgruppe: Tag 21
Kontrollgruppe: Tage 14 und 21 |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
- Time to clinical improvement on WHO R&D Blueprint seven-category ordinal scale by 2 - Adverse events - Case fatality rate on days 21, 35 and 60 - Length of hospital stay - Length of ICU stay - Duration of ventilation Support / ECMO - Time until negative SARS-CoV-2 PCR - Predictive value of comorbidities and inflammation markers - Feasibility of collection of plasma units - Kinetics of anti-SARS-CoV-2 antibodies in plasma of patients = plasma donors who recovered from a SARS-CoV-2 infection - Titer of anti-SARS-CoV-2 in transfused plasma units - Impact of donor characteristics on anti-SARS-CoV-2 humoral response - Course of anti-SARS-CoV-2 titer in patients - Effect of timing of plasma transfusions on outcome
Endpoints relating to the extended observation phase: - Long term survival* up to 15 months after randomisation (patients in CCP group* compared to control group) or first plasma donation (CCP donors). - Frequency, severity and duration of long COVID-19* up to 540 days after randomisation (patients in CCP group* compared to control group) or first plasma donation (CCP donors) - Resolution of pneumonia and functional recovery* in patients (CCP group compared to control group and donors) - Fatigue* (in patients CCP group compared to control group and donors) - QoL* (in patients: CCP group compared to control group and donors) - Utilization of health care resources* (in patients: CCP group compared to control group and donors) - Anti-SARS-CoV-2 immunity and inflammation* (in patients: CCP group compared to control group and donors). - Effect of SARS-CoV-2 vaccination* in control group, CCP group and CCP donors
For the endpoints mentioned above (*) also a subgroup analysis by the cumulative amount of transfused neutralizing units in the CCP is planned. |
- Dauer bis zur klinischen Verbesserung auf siebenstufiger WHO R&D Blueprint-Skala um 2 - Unerwünschte Wirkungen - Todesfallraten an den Tagen 21, 35 und 60 - Dauer des Krankenhausaufenthaltes - Dauer des Aufenthaltes auf Intensivstation - Dauer der apparativen Beatmung / ECMO - Zeitdauer bis SARS-CoV-2-PCR negativ - Prädiktiver Wert von Begleiterkrankungen und Entzündungsparametern - Verfügbarkeit der notwendigen Plasmapräparate - Kinetik von Anti-SARS-CoV-Antikörpern im Plasma von Patienten = Plasmaspender, die von einer SARS-CoV-2-Infektion genesen sind - Anti-SARS-CoV-2-Antikörpertiter in transfundierten Plasmapräparaten - Einfluss von Spendercharakteristika auf die humorale Anti-SARS-CoV-2-Antwort - Verlauf der anti-SARS-CoV-2-Antikörpertiter in Patienten - Einfluss des Zeitpunkts der Plasmatransfusionen auf den Krankheitsverlauf
Endpunkte der erweiterten Beobachtungsphase: - Langzeitüberleben* bis zu 15 Monate nach der Randomisierung (Patienten in der CCP-Gruppe* im Vergleich zur Kontrollgruppe) oder der ersten Plasmaspende (CCP-Spender). - Häufigkeit, Schwere und Dauer des Long-COVID-19* bis zu 540 Tage nach der Randomisierung (Patienten der CCP-Gruppe* im Vergleich zur Kontrollgruppe) oder der ersten Plasmaspende (CCP-Spender) - Abklingen der Lungenentzündung und funktionelle Erholung* bei Patienten (CCP-Gruppe im Vergleich zur Kontrollgruppe und zu den Spendern) - Müdigkeit* (bei Patienten der CCP-Gruppe im Vergleich zur Kontrollgruppe und zu den Spendern) - Lebensqualität* (bei Patienten: CCP-Gruppe im Vergleich zur Kontrollgruppe und zu Spendern) - Inanspruchnahme von Gesundheitsressourcen* (bei Patienten: CCP-Gruppe im Vergleich zur Kontrollgruppe und zu Spendern) - Anti-SARS-CoV-2-Immunität und Entzündung* (bei Patienten: CCP-Gruppe im Vergleich zur Kontrollgruppe und zu Spendern). - Wirkung der SARS-CoV-2-Impfung* in der Kontrollgruppe, CCP-Gruppe und CCP-Spendern
Für die oben genannten Endpunkte (*) ist auch eine Untergruppenanalyse nach der kumulativen Menge der transfundierten neutralisierenden Einheiten in der CCP geplant.
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Treatment group: Prior to transfusion of convalescent plasma on days 1, 3 and 5 and one day after infusion (days 2, 4 and 6) and every week thereafter up to day 21.
Cross-over group: Prior to transfusion of convalescent plasma on days 15, 17 and 19 and one day after infusion (days 16, 18 and 20) and every week thereafter up to day 35.
Timepoint relating endpoints in extended observation phase: up to 15 months after randomisation |
Behandlungsgruppe: Vor Transfusion des Konvaleszentenplasmas an den Tagen 1, 3 and 5 und einen Tag nach Infusion (Tage 2, 4 and 6) sowie danach einmal wöchentlich bis Tag 21
Cross-over-Gruppe: Vor Transfusion des Konvaleszentenplasmas an den Tagen 15, 17 und 19 und einen Tag nach Infusion (Tage 16, 18 und 20) sowie danach einmal wöchentlich bis Tag 35
Zeitpunkt der Endpunkte in der erweiterten Beobachtungsphase: bis zu 15 Monate nach Randomisierung |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | Yes |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | Yes |
E.8.1.7.1 | Other trial design description |
Cross-over erlaubt bei Patienten mit fortschreitender COVID-19-Erkrankung |
Cross-over allowed for patients with progressive COVID-19 |
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E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | Yes |
E.8.2.3.1 | Comparator description |
Beste supportive Therapie |
Best supportive care |
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E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 5 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 2 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 2 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 0 |